Contoh Doa Lepas Solat

DOA LEPAS SOLAT ( Istiqamah 40hari tanpa Putus )

DOA Pembuka:

Bismillahi rahman nirrahim, alhamdulillahi robbil alamin, hamdan yuwa fi ni’mahu wa yukaffi-u-mazidah, ya rabbana lakal hamdukama yan barghi lijali wajhika wa azimi sultonik. 

(Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Dengan puji yang sebanding dengan nikmatNya dan menjamin tambahanNya. Wahai Tuhan kami, bagiMu segala pujian yang selayaknya bagi keagungan zatMu dan kebesaran kekuasaanMu).

Allahummasolli ‘ala saiyyidina muhammadin fi awwalin wal akhirin, wassalim waradiallahu taala ‘an sadatina ashabi saiyidina rasulillah hi ajmain.

(Ya Allah, cucurilah kesejahteraan ke atas junjungan kami Nabi Muhammad mencakupi orang-orang terdahulu dan terkemudian, dan anugerahkanlah keselamatan kepadanya.  Restu Allah mudah-mudahan dikurniakan kepada pemimpin-pemimpin kami dari kalangan para sahabat Rasulullah sekalian.)

DOA IBUBAPA:

Allahummagfirlana zunubana waliwalidaina warhamhuma kama robbayana sogriro.

(Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami dan ibu bapa kami. Rahmatilah mereka berdua sebagaimana mereka mendidik kami dengan baik sejak kecil.)

ISI DOA:

Allaahumma a’innii ‘alaa dzikrika wa syukrika wa husni ‘ibadatika

(Ya Allah, bantulah aku untuk menyebut nama-Mu, bersyukur kepada-Mu dan beribadah yang baik untuk-Mu).

Ya ALLAH, bantulah aku perindahkan Akhlakku juga seperti mana cantiknya akhlak para kekasihmu & akhlak Rasulullah S.A.W.

Ya ALLAH, KURNIAKANLAH pada ku/kami dan ahli keluarga kami/ku iaitu RASA KECINTAAN DAN KERINDUAN serta ISTIQAMAH TERHADAP KEKASIHMU RASULULLAH S.A.W serta AHLI KELUARGANYA hingga akhir hayat kami. Peliharalah iman & keselamatan dunia akhirat kami semua agar tidak tergolong dikalangan orang2 yang kau murkai.

Ya ALLAH, kurniakanlah pada ku/kami ilmu yang manafaat yang sesuai buat kami untuk dunia & akhirat. Jangan biarkan kami hidup dalam keadaan jahil di dunia & Akhirat.

Ya Allah, Ya Waduud, Jadikalah aku/kami suka & cintakan selawat keatas kekasihmu Rasulullah S.A.W

Ya Allah,Ya Ghaffaar, Ya Ghafuur, Ampunkanlah dosa-dosa kami, Ahli keluarga kami, Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia yang masih hidup dan telah meninggal dunia. Kurniakanlah Rahmat keatas kami semua.

Ya Allah, kami pohon kepadaMu petunjuk, ketaqwaan, kehormatan diri dan kecukupan.

Ya Allah, Ya Hannan, Ya Mannan, Ya Fattah, Ya Rozzak, Ya ghoni, Ya Mughni.  Kurniakan kamı Kecukupan Rezki halal yg tidal putus-putus hingga akhir hayat kamı.

Sepertimana kau Ada berfirman : Bismillahhirrahmannirahim 

اِنَّ هٰذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهٗ مِنْ نَّـفَادٍ  inna haazaa larizqunaa maa lahuu min nafadd “Sesungguhnya ini ialah pemberian Kami kepada kamu, pemberian yang tidak akan habis-habis; -“ (QS. Sad 38: Ayat 54)

Ya Allah, Ya Mujiib, Bantulah aku & Keluarkan aku dari cengkaman hutang Dan Jangan matikan aku dalam keadaan Berhutang.

Ya Allah, Ya Mu’min, Ya Muhaimin,  AKU berlindung kepadamu dari segala kejahatan Manusia, Jin, Syaitan, Iblis Dan Fitnah Dajjal keatas kami.

Ya ALLAH, Kurniakanlah pada kami kesihatan yang baik, ingatan yang tajam & Kekuatan ROH & JASAD hingga akhir hayat kami.

Ya ALLAH, kurniakanlah kepadaku guru-guru & sahabat2 yang kau redhai serta kau sayangi yg membimbing aku ke jalanmu.

Janganlah Engkau biar kami bersendirian tanpa perhatian & kasihsayangmu sampai ke hari kiamat nanti. Sesungguhnya engkau Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Ya Allah, hidupkan kami seperti kehidupan para ulama. Matikan kami seperti  kematian para syuhada. Kumpulkan kami ke dalam kumpulan para wali. Masukkan kami ke dalam syurga bersama nabi.

Wahai Tuhan kami, janganlah engkau pesongkan hati kami  setelah mana Engkau berikan petunjuk kepada kami. Berikan kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Maha Pemberi.

Ya ALLAH, Masukkanlah kamı ke dalam syurga mu bersama Nabi kamı Rasulullah S.A.W TANPA HISAB dengan Kurnia RAHMAT DAN KASIHSAYANG MU.

Ya ALLAH, sudahi ajal kami dengan kesudahan yang baik dgn kelembutan dan kasihsayangmu. Janganlah Engkau sudahi terhadap kami, ya Allah, dengan kesudahan yang buruk.

SYAIDUL ISGHTIFAR

Allahumma ‘Anta Rabbi Lâ ‘Ilaha ‘illâ ‘Anta Khalaqtani. Wa ‘Ana ‘Abduka, Wa ‘Anâ ‘Ala‘Ahdika Wa Wak Dika MasTatok-Tu, ‘A‘Użu-Bika Min Syarri Mâ ŞanakTu, ‘Abu-‘ULaka Binik Matika ‘Alayya Wa ‘Abu ‘U-Biżanbi, Faġfirli Fa-Innahu Lâ Yaġfiruż-Żunu-Ba ‘Illa’Anta.

(Ya Allah Engkaulah Tuhanku tiada Tuhan melainkan Engkau. Engkau telah menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu. Aku berada dalam janji untuk mentaatimu sejauh kemampuanku. Aku berlindung kepada-Mu daripada keburukkan yang pernah ku lakukan. Aku mengakui semua nikmat yang telah Engkau berikan, dan aku mengakui semua dosa yang pernah ku kerjakan. Oleh itu, ampunilah semua dosaku kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa selain engkau, Ya Allah, hidupkanlah kami dengan iman, kumpulkan kami dengan iman dan masukkan kami ke dalam syurga bersama iman, dengan berkat rahmatMu, wahai Yang Paling Pengasih di antara yang mengasihani.)

YA ALLAH, YA Ghaffaar, YA Ghafuur YA Tawwaab, 

Wahai Tuhan kami, ampunkanlah segala dosa kami, hapuskan kejahatan kami dan keterlanjuran kami dalam segala urusan kami serta matikan kami bersama-sama orang yang kau redhai & kau kasihi.

DOA PENUTUP, SELAWAT & PUJI-PUJIAN:

Rabbaba attina fi dunia hasantan, wa fi akhirati hassantan wa kina azaban nar.

Wasalallahhu ala saiyidina muhammadin wa ala alihi wasohbihi wassalam, subhana robbika robbil izzati ‘amma ya sifun, wassalamu ‘alal robbil alamin.

(Selawat dan salam sejahtera Allah ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan para sahabatnya. Maha Suci Tuhan yang Maha Mulia daripada sebarang kekurangan. Salam sejahtera ke atas para rasul dan segala puji hanya untuk Allah, Tuhan sekalian alam.)

Leave a comment